Strategi

Strategi

april 14, 2019 Artikler 0

Strategi – hvad for en størrelse?

Strategi handler om organisationen, som træffer valg om, hvad den vil gøre og hvad den ikke vil gøre. I takt med strategien udføres, giver får man et ledelsesværktøj, som kan bruges til feedback om, hvor det virker, og hvor det ikke virker. Herefter må man være agile i forhold til sine egne handlinger omkring forbedring præstationen i forhold til strategien.

En strategi er nem at lave, det er derimod en del svære at realisere den. En del strategier bliver ikke til noget, fordi at lave strategi, det er at arbejde med fremtiden.  Der opstår en masse spørgsmål i denne proces; hvad skal jeg vide om virksomheden og konkurrenterne, hvad sker der med markedet i morgen mm.

Derudover er det vigtig, at have et finansielt overblik, for at se hvad du har midler til.

Her kan du med fordel bruge hjælp fra et regnskabsprogram, som hurtigt giver dig et overblik, og kan skabe fokus på styring af omkostninger

 I denne artikel vil der blive konkretiseret, hvorfor man skal have en strategi, og du kan finde oplysninger om hvilke værktøjer, som kan hjælpe dig på vej.


Billy


Webregnskab

Alle skal være med

Når tingene bliver komplekse, så opstår der et naturligt behov for at vide, hvad man skal gøre. Strategien skal kommunikeres ud, og alle skal involveres i den.  Dette skaber en mening og en drivkraft blandt dine ansatte. Du får altså ansatte som er motiveret, og forstår meningen med arbejdet. Det skal rundt i hele organisationen. Har du blot én som ikke forstår strategien, så kan denne ene blive en direkte modspiller.

Udfordringen ligger i implementeringen.

Involvering giver hurtigere implementering. Dette vil gøre processen mere lean. Det er et samarbejde, hvor man bliver enige om hvilken vej, man skal gå.

 Kan strategien ikke let kommunikeres ud og blive til relevante handlingsplaner, så er det ikke en strategi, som er din tid værd, og implementeringen skal starte forfra. Ved at medarbejder er med, så bliver de alle 3, og dette giver en hurtigere implementering, og strategisk effektivitet. Resultater afhænger af strategi.

Man kan skelne mellem 3 led i implementeringen:

Strategy formulator  = Topledelse

Strategy Translator  = Mellemledere

Strategy Implemantator = Medarbejder

I og med en stor del af implementeringen ligger hos medarbejderne, da skal man være opmærksom, at det kræver en stor del lederkompetencer, og man skal være klar på at håndtere dialog og inputs.

Din strategi skal indeholde mål

Har du styr på nedenstående 5 begreber i din virksomed? I denne artikel dykker vi som sagt ned i strategien, men også mål. Skulle du have spørgsmål til de andre begreber, da er du velkommen til at kontakte os.

  • Mission
  • Vision
  • Strategi
  • Mål
  • Handlingsplan

Disse 5 punkter, kan eksempelvis være skrevet ind i din virksomhedsårsregnskab, så det fortæller hvad du vil, hvorfor du er til mm.

Din strategi skal som sagt indeholde nogle mål. Disse skal formuleres ud fra den strategi, som du har lavet. Du kan sagtens have flere mål. Disse mål kan være opdelt på; kundesegmenter, omsætning, indtjening, markedsandel, eksport, produkter etc.

Mål og eventuelle del skal kunne måles og kontrolleres. Til dette kan du bruge modellen SMART. 

  • Specific (Specifik)
  • Measurable (Målbare)
  • Achievable (Opnåelige)
  • Relevant (Relevante)
  • Time-bound (Tidsbestemte)

 

Disse mål skal hjælpe dig, således du hele tiden bliver bedre.  Sørg for at dine mål følger modellen, og vær kritisk overfor dem.

Eks:

”Jeg vil øge medarbejdertilfredsheden”

Målet er lang fra at opfylde modellen.  Det er ikke specifikt. Hvordan kan det måles? Det kan diskuteres om det er opnåelig og relevant. Det er ikke tidsbestemt

Eks:

”Jeg vil øge medarbejdertilfredsheden med 5 procentpoint i næste års medarbejderundersøgelse”

Målet er nu mere specifikt og kan måles. Vi har fået en tidshorisont på, og det er opnåeligt samt relevant for alle virksomheder.




Din strategi skal indeholde mål

Har du styr på nedenstående 5 begreber i din virksomhed? I denne artikel dykker vi som sagt ned i strategien, men også mål. Skulle du have spørgsmål til de andre begreber, da er du velkommen til at kontakte os.

  • Mission
  • Vision
  • Strategi
  • Mål
  • Handlingsplan

Disse 5 punkter, kan eksempelvis være skrevet ind i din virksomhedsårsregnskab, så det fortæller hvad du vil, hvorfor du er til mm.

Din strategi skal som sagt indeholde nogle mål. Disse skal formuleres ud fra den strategi, som du har lavet. Du kan sagtens have flere mål. Disse mål kan være opdelt på; kundesegmenter, omsætning, indtjening, markedsandel, eksport, produkter etc.

Mål og eventuelle del skal kunne måles og kontrolleres. Til dette kan du bruge modellen SMART.

  • Specific (Specifik)
  • Measurable (Målbare)
  • Achievable (Opnåelige)
  • Relevant (Relevante)
  • Time-bound (Tidsbestemte)

 

Disse mål skal hjælpe dig, således du hele tiden bliver bedre.  Sørg for at dine mål følger modellen, og vær kritisk overfor dem.

Eks:

”Jeg vil øge medarbejdertilfredsheden”

Målet er lang fra at opfylde modellen.  Det er ikke specifikt. Hvordan kan det måles? Det kan diskuteres om det er opnåelig og relevant. Det er ikke tidsbestemt

Eks:

”Jeg vil øge medarbejdertilfredsheden med 5 procentpoint i næste års medarbejderundersøgelse”

Målet er nu mere specifikt og kan måles. Vi har fået en tidshorisont på, og det er opnåeligt samt relevant for alle virksomheder.

PDCA Model
Modeller til strategiudvikling

Der findes modeller som kan hjælpe din strategiudvikling, eksempler på disse kan være

  • PLC
  • Porters five forces
  • Ansoffs vækstmatrice
  • PEST
  • Balancescorecard
  • Strategy map

Når du har lavet disse eksterne og interne modeller, så kan du lave en SWOT, hvilket skal føre til en TOWS – og på baggrund af TOWS, får du en række punkter, og dette skal føre til din strategi.  Du danner altså nogle kritiske succes faktorer.

Skulle du have spørgsmål til hvorledes disse bruges, da er du velkommen til at kontakte os. 

Hvad skal du huske

En strategi bygger på du kender virksomheden, og du har alle med på vognen. Få skabt et fælles mål. Prøv strategien af og handel herefter.

Få styr på dit finansielle udgangspunkt.  Se dine nøgletal, få fokus på budgettering og omkostningsstyring. 

Og husk strategi er en svær størrelse.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *